fbpx Skip to main content

Hogyan gátolja a hitrendszered céged növekedését?

Szerző: 2018. május 7.augusztus 10th, 2021Érzelmi intelligencia, Stratégia

Hol lennél már az önkorlátozó hiedelmeid nélkül?

Biztos, hogy jóval előrébb. Te is, vállalkozásod is.

De mik azok az önkorlátozó hiedelmek?

Olyan, univerzálisan igaznak gondolt elképzelések, gondolatok, amelyek

  1. gátolnak valamiben, amit szeretnél, és
  2. amelyek valóságtartalmát eddig még soha nem vizsgáltad meg.

Példák:

“Képtelen vagyok értékesíteni.”

“Én soha nem fogok tudni kiállni mások elé, beszédet mondani.”

“Őt nem bocsáthatom el.”

“Képtelen vagyok kezelni a kifogásokat.”

“Amikor azt mondja, hogy drága, azzal soha nem tudtam mit kezdeni.”

“A szüleim sem tudtak soha egy idegen nyelven beszélni, ez genetikailag már eldőlt.”

“Képtelen vagyok elkérni az árát annak, amit kínálok.”

“Neki egyszerűen nem tudom letenni a telefont.”

“A marketing nem nekem való.”

“Meggazdagodni csak csalással lehet, de én tisztességes családból származom.”

“Képtelen vagyok nemet mondani a….(-nak/-nek).”

“Ezt nem tudom megtenni”.

Ez csak néhány példa arra, hogy milyen szavakkal fejezik ki cégvezetők azt, hogy van bennük egy, a vállalkozásuk növekedését gátló hit. Az önkorlátozó hiedelmek sok ezer egyéb módon kifejeződésre juthatnak. Ami viszont mindegyikben közös az, hogy a cégvezető olyan eredményekről mond le, amelyek egyébként lehetségesek lennének (hiszen vannak rá példák), de az önkorlátozó hiedelmei miatt az illető ennek érdekében nem teszi meg a szükséges lépéseket.

A korlátozó hiedelmeket tükröző mondatok mindegyikét át lehetne fogalmazni két lehetséges mondatkezdés valamelyikével.

Az egyik mondatkezdés ez: “Képtelen vagyok…”

A másik: “Nekem muszáj…”

Ahhoz, hogy megértsd, hogy ezek miért korlátok neked, tedd fel magadban a következő kérdést:

Mi a legnagyobb hatalom az életedben?

Amikor ezt a kérdést fel szoktam tenni ügyfeleimnek, olyanokat mondanak, mint: idő, a tudás, az emberi kapcsolatok, a tapasztalat stb.

Ezek természetesen mind fontosak, de nem ez a helyes válasz.

A helyes válasz ez:

A legnagyobb hatalom az életedben a szabad választás hatalma.

Azért a szabad választás hatalma a legnagyobb hatalom, mert a választásaidon (vagy, ha úgy tetszik: a döntéseiden) múlik, hogy hová jutsz. A választásaidon múlik az, hogy milyen eredmények fognak megszületni a vállalkozásodban.

Nem tudom, hogy megfigyelted-e már, de életed minden pillanatában választasz – döntesz – valamit.

És minden döntésednek vannak következményei.

Annak a döntésnek is vannak következményei, hogy elolvasol egy hasznos gondolatokat adó könyvet. És annak is, hogy nem olvasod el.

Annak is, hogy leülsz tévézni. Annak is, hogy helyette egy fejlődésedet szolgáló online programot követsz.

Annak is, hogy valamire igent mondasz. Annak is, hogy arra nemet mondasz.

Annak érdekében, hogy megértsd a szabad választás hatalmát, fontos feltenni egy másik kérdést is:

Mi életed legkeményebb valutája?

Erre a kérdésre ügyfeleim tipikusan már kevésbé állnak készen válaszolni, mondom a választ:

Életed legkeményebb valutája a figyelmed.

Miért a figyelmed életed legkeményebb valutája? Azért, mert az, hogy hosszú távon mi(k)re irányítod a figyelmedet, sokkal, de sokkal nagyobb mértékben fogja meghatározni az eredményeidet, mint bármi egyéb. A figyelmed irányítása hosszú távon még annál is fontosabb, hogy cégedben milyen a készpénzáramlás, és mennyi pénzügyi forrás áll rendelkezésedre.

Egy dologgal valamit kezdeni, azt a dolgot irányítani, befolyásolni csak akkor tudod, ha az tudatos számodra. És bármiről is lenne szó, az csak a figyelmeden keresztül válhat tudatossá a gondolataid között.

Ha ez a valami csak “dereng”, ha csak “sejtésed van róla”, ha csak egy “halvány megérzés”, az még kevés a cselekvéshez. Ha meg teljesen tudatodon kívül van, akkor teljes sötétség van benned azzal a dologgal kapcsolatban.

Gondolj bele, az autód műszerfalán is a különböző kijelzők tudatosságot adnak neked az autó különböző műszaki jellemzőiről (pl. az aktuális sebességről, a motor fordulatszámáról, a hűtőfolyadék hőmérsékletéről stb.) Például a tankjelzőről le tudod olvasni az üzemanyag szintjét, így hatalmadban áll dönteni, hogy mikor fogsz tankolni. (Emlékszem, hogy nagyapám Trabantjában a benzin szintjét a tankban egy mérőpálca segítségével lehetett megállapítani…ehhez persze ki kellett szállni, fel kellett nyitni a motorháztetőt stb.)

A figyelmed hasonló ahhoz, mint amikor egy előadás kezdetekor kialszanak a fények, és valahol felgyúl egy fénycsóvát a színpadra irányító reflektor. Amire a fénycsóva irányul, azt látod. A többi sötétségben marad. Az, amit látsz a színpadon, számodra tudatossá válik. A többi tudattalan marad. Mert nem látod.

Mindaddig, amíg a reflektor csóvája tovább nem vándorol a színpadnak egy másik részére.

Míg egy ilyen reflektort egy másik ember irányít, addig a saját figyelmedet te irányítod, saját magadnak.

Oda, ahová éppen gondolod. És pont ebben rejlik a szabad választás hatalma.

Abban, hogy igyekezz mindig oda irányítani a figyelmedet, ahonnan a legtöbb hasznod származhat.

Irányítsd a figyelmedet ne arra, amit megszoktál, ne is arra, ami számodra kényelmes, hanem arra, amiből várhatóan a legtöbb hasznod származhat.

Irányíthatod a figyelmedet kívülre – például egy videóra az interneten. Vagy az üzleti tervedre, mert még kell rajta csiszolni. Vagy egy új kolléga munkaköri leírására.

És irányíthatod belülre, a saját gondolat- és érzésvilágodra. Ez azt jelenti, hogy egy kis időre “lezárod” a külső érzékszerveidet, és megfigyeled azt, ami benned van.

De azt is csinálhatod, hogy megtornáztatod a képzeletedet. Például egy meditációs vizualizáció során.

Irányíthatod a figyelmedet a saját érzéseidre is: reflektálhatsz azon, hogy milyen helyzetekben milyen érzések kerítenek hatalmukba, és azok hogyan akadályoznak a jobb döntésben.

Természetesen irányíthatod bármilyen, hasznot nem hozó tevékenységre is…

Így születnek meg – vagy maradnak el – cégedben az eredmények, a szabad választásaidon keresztül.

A legcsodálatosabb az egészben az, hogy a figyelmed irányítása tekintetében teljes szabadságod van! Ezt tőled soha senki nem tudja elvenni (még a börtönben sem). (Ha olvastad akár Henri Charriére: Pillangó, akár Viktor Frankl: …és mégis mondj igent az életre! Egy pszichológus megéli a koncentrációs tábort című könyvét, akkor tudod, miről beszélek.)

A folyamat tehát így néz ki:

  1. szabad választásodból adódóan tudatosan irányítod a figyelmedet arra, ami neked feltehetően hasznos: ez lesz a figyelmed tárgya, erre irányítod a “belső reflektorodat”; a figyelmed tárgya lehet a külvilágban, vagy lehet valami, ami benned van – pl. a gondolataid, az érzéseid, vagy ….az önkorlátozó hiedelmeid;
  2. a figyelmed tárgya egy időre fókuszt kap (ráesik a “fénycsóva”) – vizsgálgatod, figyelgeted stb.;
  3. a figyelmed tárgya egy idő múlva egyre tudatosabbá válik számodra: meglátod a részleteket, megértés és tisztánlátás születik benned, összefüggéseket veszel észre, “összeáll a kép” – mert időt szántál rá, hogy megfigyeld;
  4. a figyelmed tárgyával kapcsolatban ezután már magasabb szinten tudod gyakorolni a szabad választás hatalmát, azaz tudatosabb döntést tudsz hozni;
  5. a tudatos döntés eredménye a további tudatosság, és az megint meghatározza, hogy a továbbiakban mire irányítsd a figyelmed, azaz a továbbiakban hová vándoroljon a “fénycsóva”;
  6. folyt. az 1-es ponttal.

Te választasz. Az eredmények meg “rajtad csattannak”. Mindig. Válassz mindig úgy – akár könnyű, akár nehéz – , hogy mindig jó eredmények “csattanjanak rajtad”!

Hosszú távon vállalkozásod (és egész életed) eredményei a választásaid függvénye.

Ezt az eredményt elérni a te felelősséged. Amit te szeretnél elérni, azért te vagy felelős.

Hol jönnek itt képbe az önkorlátozó hiedelmek?

Megmagyarázom.

Ugye kétféle korlát van: a “képtelen vagyok…”, és a “nekem muszáj…”.

Miért korlát ez a kettő?

Azért, mert mindkettő tagadja a szabad választás hatalmát.

Mindkettő azt mondja neked, hogy nem vagy szabad.

Amikor azt mondod, hogy “képtelen vagyok növelni vállalkozásom bevételeit”, azzal levágtad még a lehetőségét is annak, hogy utánajárj, mit tudnál tenni azért, hogy ennek esélyét növeld. Ezzel lemondtál a szabadságodról. Lemondtál arról, hogy tehess azért, hogy növeld a bevételt.

Amikor azt mondod, hogy “nekem minden kérdésre muszáj tudnom a választ, másképp az embereim nem fognak tisztelni és követni”, azzal levágtad még a lehetőségét is annak, hogy ne tudd a választ, és esetleg megkérdezd egyik szakértő munkatársadtól – úgy, hogy ezzel az embereid még nagyon tiszteljenek és kövessenek téged.

Amikor a saját szabadságodat korlátozod, akkor a lehetőségeidet korlátozod.

Sok minden, amit el tudnál képzelni magadnak, hogy jó lenne, azért nem valósul meg, mert képtelen vagy elhinni, hogy az mégiscsak lehetséges lenne, ezért egy lépést sem fogsz tenni érte.

Erre a megoldás az, hogy tudatos döntésből elkezded figyelmedet az önkorlátozó hiedelmeidre irányítani, hogy észre vedd, hogy szabad vagy megtenni valamit, amin keresztül túl tudsz lépni a korlátozó hiedelmeiden.

A legfontosabb hited

“A legfontosabb hit, amit valaha is meg fogsz alkotni, az önmagadról alkotott hit.”

– Tony Robbins

Az önmagadról alkotott hited, így az énképed is szorosan összefügg a gyermekkori körülményeiddel, a gyermekkorodban (főleg a családban) “magadba szívott” hit- és értékrenddel. Fejlődéspszichológusok szerint ez 7 éves korra már 70%-ban kialakul, 14 éves korban pedig már 95%-ban rögzült.

Mindennapjaidat, a döntéseidet, a választásaidat pedig elsősorban a hit- és értékrendszered határozza meg. Ha változást szeretnél önmagadban és önmagad körül, akkor ezekkel el kell kezdeni foglalkozni, hogy tudatosítsd őket. Ahhoz meg az kell, hogy rájuk irányítsd a figyelmedet.

A jó hír az, hogy az önmagadról alkotott hitedet később még alakíthatják a megszerzett tapasztalatok. A legizgalmasabb, életedet legnagyobb mértékben alakító tapasztalatok azok, amikor túllépsz a saját magadról elképzelt korlátokon. A személyes és vezetői fejlődésednek ez kulcsmozzanata.

Téged erősítő hitek

A hitrendszered természetesen nem csak korlátozó hiteket tartalmaz. Mindazt, amit eddig megvalósítottál és elértél, azért tudtad megvalósítani, és elérni, mert hittél benne, hogy az lehetséges és, hogy ahhoz jogod van. Ebben a téged erősítő, vagy “engedélyt adó” hitek segítettek.

(Kamaszkoromban édesanyám mondogatta nekem, hogy “Fiam, gazdag leszel, mert szőrös a melled.” Azóta is mindig aggódom, amikor zuhanyozás után azt látom, hogy szőrszálak vannak a zuhanytálca vagy a fürdőkád alján…)

Ha megfigyeled, rájössz, hogy a valóságod egy az egyben megfelel a hitrendszerednek. Vállalkozásod összes eredménye a gondolatvilágodban létező, téged erősítő és korlátozó hitek eredőjéből jött létre.

Ha szeretnél vállalkozásodban a jelenlegieknél jobb eredményeket elérni, érdemes felülvizsgálni a korlátozó hiteidet, hogy azok mennyire valóságosak? Vajon tényleg a “nem lehetséges” kategóriába tartozik az, amit szeretnél és ami időnként eszedbe jut?

Például duplázni az árbevételedet. Mondd, őszintén: szeretnéd?

Vagy több szabadidő úgy, hogy céged eredményei még javulnak is. Még hogy ne lenne lehetséges?!

Amíg ragaszkodsz az önkorlátozó hiedelmedhez, addig nem is fog menni, az biztos.

Néhány történelmi hit

A tudás, a képzelet – és talán a nyitottság – hiánya produkált a történelem során néhány furcsa hitet, amelyeken ma nagyokat tudunk mosolyogni.

Lord Kelvin, az angol Királyi Természettudományos Társaság elnöke 1895-ben jelentette ki, hogy „levegőnél nehezebb, repülésre alkalmas eszközt építeni lehetetlen”. Csak nyolc év telt el a kijelentés után, és a Wright fivérek bebizonyították, hogy igenis lehetséges.

Dick Rowe, a Decca Recording Co. vezetője a Beatles egyik meghallgatása után: „Nem tetszik a hangzása, különben is a gitárnak annyi.”

Sir William Preece, az Angol Királyi Posta főmérnöke 1876-ban, miután Bell megmutatta neki a telefont: „Lehet, hogy az amerikaiaknak szükségük van a telefonra, de nekünk nincs szükségünk rá. Nekünk van elég futárunk.”

Egyébként nagyon izgalmas dolog lenne tanulmányozni, hogy min múlik egy órási üzleti lehetőség észrevétele? Gondolok itt Rowlingot a Harry Potterrel visszautasító 12 kiadóra, de nem csak. Min múlt vajon, hogy egy kiadó észrevette a lehetőséget, és vállalta a könyv kiadását, míg az előző tizenkettő nem?

Erős meggyőződésem, hogy a lehetőségek észrevétele szoros összefüggésben van a jövőképeddel, és a hozzá társított érzelmi töltettel, de ez már egy másik téma.

“A legkárosabb szenvedélyünk, amiről nem is beszélünk az, hogy hitekhez ragaszkodunk. Teljesen rá vagyunk kattanva, és nem tudunk leszállni arról, hogy amit hiszünk, az igaz és helyes.”

– Martha Boesing

Tetszett? Oszd meg a megfelelő gombra kattintva!

Hozzászólások

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .